سایت رسمی سهروفیروزان

سایت رسمی روستای سهروفیروزان

سایت رسمی سهروفیروزان

سایت رسمی روستای سهروفیروزان

سایت رسمی سهروفیروزان

روستای سهروفیروزان، در گوشه ای از سرزمین بـاستانـی ایـران قـرار دارد و از قدمت و دیرینگـی بسیـار برخـوردار است. این وب در جهت معرفـی این خطه سر سبز فعالیت می کند.

(استفاده کردن از مطالب و عکس ها فقط با ذکر منبع مجاز است.)

امامزاده شاه ابوالقاسم سهروفیروزان

شنبه, ۲۹ تیر ۱۳۹۲، ۱۲:۳۰ ق.ظ

در انتهای شهر قدیم فیروزان و در کنار رودخانه مزار امامزاده ابوالقاسم علیه السلام قرار دارد. بر اساس اطلاعاتی که تحت عنوان شجره نامه ی وی حجه الاسلام حاج شیخ علی فلسفی ( لطفی زاده ) با استفاده از منابع آستان قدس رضوی جمع آوری نموده به نقل از صفحه 98 کتاب مهاجران آل ابوطالب نوشته ی آقای سید ابراهیم طباطبا آورده:

ابوالقاسم علی بن زید بن حسن بن جعفر بن محمد السلیق بن عبدالله بن محمد بن حسن بن الحسن بن الحسین الاصغر بن علی بن الحسین علیهم السلام در استان اصفهان دفن گردیده و آن حضرت نقیب اصفهان بوده و در سال 418 هجری وفات یافته و همچنین در فهرست آمار بقاع متبرکه سازمان اوقاف و امور خیریه آمده، امامزاده ابوالقاسم در سهروفیروزان لنجان دفن گردیده است.

ساختمان امامزاده از خشت خام و گل رس ساخته شده است و در دوره های مختلف بخش هایی به آن اضافه گردیده و بعضا نمای آجری دارد، تنها کتیبه ی موجود در امامزاده متعلق به سال 1204 هجری است. گنبد امامزاده هرمی شکل با ساقه ی هشت گوش است. در مجموع نوع معماری امامزاده ایلخانی است و در دوره های صفوی، قاجاریه و متاخر تغییراتی در آن ایجاد شده، قرائن موجود گویای وجود حمام، بازار،‌ قبرستان، چاهها، باغ ها و دیگر ملحقات و اضافاتی در اطراف و اکناف امامزاده بوده که به مرور زمان و به تدریج نخریب شده، اگر مرقد را نقطه مرکزی بنا قرار دهیم، ظاهرا به صورت چهار ایوانی بوده اگر چه اکنون دو ایوانی است. حدود 50 سال پیش گنبد امامزاده تخریب شده که آن را با آهن سفید بازسازی کرده اند و از حدود 20 سال پیش با حذف آهن کاشی هایی با زمینه ی لاجوردی و مشحون به آیات قرآن و اسامی ائمه علیهم السلام نصب نموده اند. در داخل حرم نیز با ازاره، سنگ های مرمر و کاشی های منقش به آیات قرآن و مقرنس های ساده تزیین گردیده، در مجاور حرم جایی که به عنوان زائر سرا قرار می گرفته سنگابی از جنس سنگ پارسی وجود دارد که به دوره ی ناصرالدین شاه تعلق دارد و توسط حسن خوانسارکی وقف حضرت ابی عبدالله علیه السلام شده است.

ابعاد مرقد 6 در 6 به صورت چهار درب قرینه از چهار طرف با سقفی با ارتفاع تقریبی 5/4 متر به صورت دوپوش با اسلوب قاجاری است و ضریح آن چوبی مشبک می باشد.

نقل است قبر امامزاده حدود 3 متر پایین تر از سطح زمین قرار دارد. امامزاده زیارتگاه اهل محل است و از جاهای دور و نزدیک نیز برای زیارت به این مکان آمده و نذورات خود را در جوار آن ادا می کرده اند و در گذشته پنجشنبه بازار پر رونقی نیز داشته است.

در مقابل درب اصلی امامزاده تعدادی قبر وجود دارد که عمدتا اختصاص به سادات محل داشته، در یکی از اطاق های بزرگ زائرسرا سنگ مرمرین مجللی متعلق به اشرف الحاج حاج محمد کاظم وکیل الرعایا وفات جمعه 4 ربیع الاول سنه 1354 هجری و همچنین دیگرانی وجود دارد.

امامزاده دارای اراضی وقفی در سهروفیروزان و دیگر روستاهای لنجان است که شناسایی آن و هزینه نمودن برای حفظ و آبادانی امامزاده که مقوم روح معنویت در محل و شاید مهمترین اثر باقیمانده از شهر قدیم است امری ضروری است.   

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی